tisdag 14 januari 2014

För få inlägg!! Liten sammanfattning 2013

Att skriva här på bloggen har långt ifrån blivit en rutin, så här kommer ett "massinlägg" med de bilder jag hittar som snabbt sammanfattar fiskeåret 2013.


Det har varit ett trögt år med svårtrugade gäddor. Min topplista för året, om jag minns rätt är följande:
1. 10'069 gram     (Ismete)
2. 9,6  kilo            (Jigg)
3. 8,5 kilo             (Ytbete)
4. 7,9 kilo             (Jerkbait)
5. 7,8 kilo             (Ismete)
6. 7,7 kilo             (ismete)
8. 6,5 kilo             (Tailbete)
9. 6,4 kilo             (Ismete)

Det har även blivit några gäddor över 5 kilo men de har jag inte riktigt koll på och inte heller bilder på...


9,6 kilo, 115,5 cm lång. Tog på en lunker city shaker under abborrfiske. Fiskade med ett jiggsspö, kastvikt upp till 12g, så  det blev en riktigt spännande och rolig drillning.







8,5 kilo, 104 cm lång. Tog på en buzzer över ca 4 dm djup. Högg tre gånger innan den fastnade så var riktigt spännande!



7,9 kilo och 108 cm lång. Liten rolig historia kring denna fisk. Jag och Petter var med på bleking gäddfestival. Eftersom det gick skit rent ut sagt första dagen så struntade vi i att anmäla oss andra dagen men stack ut och fiskade ändå. Vid tvåtiden klev denna madam på och visade sig "inofficiellt" vara gäddfestivalens tredje största gädda. 




7,8 kilo. Jag och min bror Jon var och ismetade. Som synes hade vi grymt väder och var en av vinterns bästa dagar. Vi båda låg faktiskt och sov och vaknade av att det  pinglade till i bjällrorna på våra vippor. Förvånade blev vi då det visade sig vara dubbelhugg. Ännu mer förvånade blev vi när det visade sig vara gäddor på 7,9 respektive 8,1 (den på mattan)!



6,5 kilo. Också ett riktigt bra minne. Stod från land och kastande med betet i bild. En "Woody-tail" som Petter gjort, ett kanonhugg och riktigt kämparglad gädda! (Tailen gjorde jag själv och är inte den snyggaste, men fungerade fint. Tog en 5a minuterna senare på samma plats)

Vikt och längd okänd

Visst det är ingen gädda men jag måste ju lägga in mitt nya PB på abborre. 1609 gram! Fick även med den på film, snabbt och halvseriös redigering med ganska dålig kvalité men det går att stå ut med ;)
http://www.youtube.com/watch?v=gZjBf0IwhI8



Här kommer även lite bilder på gäddor andra fångat då jag varit med!


9,4 kilo och 120,5 cm lång. Fångstman Adam Ingvarsson.

8,2 kilo. Fångstman Adam Ingvarsson.

Nedan ligger två klipp med 8,2 kilos gäddan ovan, i ordningen fångst och release :)
(Filmat med mobil)




Vikt, längd okänd. Fångstman Petter Clarberg

Vikt 5'555 gram. Fångstman Adam Ingvarsson

Var faktiskt inte med  när denna togs. Men ett par veckor innan krokade jag exakt samma fisk, och hur vet jag det?
Troligen på grund av bristande tillsyn av utrustning gick linan av i mitt mothugg och lite otroligt var att krokarna fortfarande satt kvar i mungipan då den senare fångades. Vikt 8,7 kilo och fångstman Albin Gustafsson.




Det var som sagt lite från 2013! Jag ska försöka bli bättre på att göra inlägg så titta gärna in igen eller prenumerera.
Ha det gott och skitfiske!
Mvh/ Emil 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar